Till er som på något sätt halkat in på enbart bloggen;

Jag har även en hemsida där jag skriver mera om vem jag är, om min Asperger, jag har mera bilder, jag berättar om resor jag gjort, skriver om mina djur, har en minnessida, en gästbok och mycket mycket mera!
Se sidan här!


Blogg listad på Bloggtoppen.se
Photobucket

tisdag 14 februari 2012

"Alla hjärtans dag"-funderingar och träningen ger resultat!

Gaaaahh, vad jag inte kan låta bli att störa mig!!....på folk som stör sig. Som stör sig på såna här smått fåniga men ändå charmiga högtider som t.ex. "Alla hjärtans dag". Jag vet inte om det är svenska avundsjukan eller vad det kan vara. "Om inte jag får ska inte nån annan ha heller!". "Jag tycker inte vi ska fira Fars/Mors dag för tänk på alla stackare som inte har någon mamma eller pappa!!". Jaa galet synd om dem, men måste alla andra "lida" för det?? "Alla hjärtans dag är ett hån mot alla ensamma!". Jag känner mig då inte hånad på nåt sätt. Dagen kommer och går som alla andra, vad rör det mig att blommor skickas kors och tvärs över hela Sverige?

Jag tycker dessa "påhittade" högtider är ganska roliga och som sagt charmiga. Oavsett om jag har någon att fira den med eller inte. "Konsument-högtid"..? Tjaa, det är vad man gör det till. Ingen tvingas att handla en massa även om det finns stort utbud, eller hur?
Måste det alltid störa så mycket hur andra gör?? Antingen deltar man själv, annars gör man det inte, kan det inte räcka så? Jag tycker "julklapps-spelet" är bland det töntigaste som finns, men det enda som händer är att jag avstår från det. Men jag gillar att larva mig lite på Alla hjärtans dag. Om det nu finns nån att larva mig med. Lite gulligt med en speciell dag då vi uppmanas att tänka lite extra på varandra, för de som är mindre bra på det i vanliga fall.


Fast något som stör mig ännu mer är alla dessa "människornas hjälpare" som finns. Dessa hjältar som anser att en Facebook-status förändrar världen. "Trevlig alla hjärtans dag på er alla, och en extra stor kram vill jag ge till de som är ensamma!!". Sådär - världen är räddad! DET kan däremot kännas hånfullt. Varför inte uppmärksamma de som man vet är ensamma istället för då?? Ge personen den där kramen som ni nu uppenbarligen så gärna vill ge! Ett sms. Mer behövs inte. Något som visar att man faktiskt tänker på specifikt den personen. Och inte en urbota fånig rad på internet om att man minsann bryr sig om ALLA. För så fan att man gör heller. Men det boostar väl samvetet kanske. Jag vaknade av ett sms från Hanna som önskade mig en trevlig Alla hjärtans dag, det gjorde mig glad!
Och plötsligt förstår jag om folk tar illa upp när såna här dagar kommer. Om folk istället för att bry sig om sina älskade, lägger fokus på att tycka synd om de som är ensamma. Istället för "Puss på dig, min älskling!!" så blir det "Staaaaackars dig som inte har nån att fira med!!".
Jag anser fortfarande att "Sköt dig själv och skit i andra!" är ett synnerligen bra tankesätt! Kanske för att jag uppenbarligen använder det på ett lite annat sätt än vad andra gör.

För min del blir det ingen trerätters-middag ikväll. Jag tror jag har lite choklad i kylskåpet om jag nu skulle vilja ha det. Inga bakelser. Inga nallar. Inga blommor. Men jag trivs bra ändå! Tänk er, jag kan t.o.m glädjas med de som får trerätters, choklad, bakelser, nallar och blommor :) Tycker som sagt att det är rätt gulligt!


Själv ska jag svettas på löpbandet och fördriva en timme i simbassängen framåt kvällen. Har levt "nya livet" i ca två veckor och byxorna börjar redan hänga. Inspirerande!! Äger varken våg eller måttband så jag har inget sånt att gå efter, men det är nog lika bra det, lätt hänt att man stirrar sig blind på siffrorna.

Önskar mina nära, kära och älskade en riktigt trevlig Alla hjärtans dag! Fira hur ni vill och med riktigt gott samvete, bry er inte om vad bittert folk tycker och tänker! Då gör ni i alla fall mig glad!

2 kommentarer:

  1. Det hade jag inte gissat att du var ett fan av Alla Hjärtans dag, härligt inlägg! Jag tycker det är rätt mysigt när butikerna fylls med massa hjärtan och nallar och blommor, sen behöver man ju inte slå på stort firande, men att tänka lite extra på dom man tycker om och ge sin kära en extra puss kanske, det gjorde jag ;)

    SvaraRadera
  2. Jag är inte så hemsk och känslokall som man kan tro... Jag är MYCKET värre ;-)

    SvaraRadera