Till er som på något sätt halkat in på enbart bloggen;

Jag har även en hemsida där jag skriver mera om vem jag är, om min Asperger, jag har mera bilder, jag berättar om resor jag gjort, skriver om mina djur, har en minnessida, en gästbok och mycket mycket mera!
Se sidan här!


Blogg listad på Bloggtoppen.se
Photobucket

måndag 23 mars 2009

PANIK i plugg-lägret, läxläsningshjälp önskas och äntligen praktik

Plugg-panik…. Jag har sagt att "Jag kan inte!!!" kommer att höras från min strupe mer än en gång, men nu är det fan allvar… Och tack för alla vänliga och peppande ord, men tyvärr… Jag kan inte bara sitta och vänta på att jag ska förstå det här, jag måste plugga, och det går inte!! Vet inte HUR jag ska läsa! Läser jag en mening så glömmer jag den på två sekunder. Jag läser begrepp men de försvinner lika snabbt igen. Jag har använt en jättebra internet-sajt där man kan träna glosor för att plugga musklernas ursprung, fästen och funktioner, och jag blev så glad när jag upptäckte att jag faktiskt hade koll på en 5-6 muskler. Men fy fan när jag upptäckte att jag inte kunde svaret efter vilken muskel det var, utan hur lång raden var som man ska skriva svaret på…. :-/ Kom på att säger man bara muskeln så har jag absolut ingen aning!! Jag vet inte vad jag ska göra. Och plugga in faktatexter… Som sagt, det funkar bara inte, skallen tar inte in det, kan inte koncentrera mej. Och upptäcker jag nåt som jag inte kan så sätter jag igång med det istället, så jag vet inte vad jag läst och inte läst. Och mycket har vi inte ens gått igenom så jag måste sitta och söka information på nätet. Och där är det ju i regel bara människokroppen som tas upp, vart t.ex. en speciell muskel sitter på människan. Fick tips om att skriva frågor utifrån texten, men det har jag testat tidigare och det passar inte mej alls! För det första tar det upp för mycket dyrbar tid, att sitta och försöka skriva frågor när jag egentligen borde läsa och för det andra så fokuserar jag mer på MINA frågor än på kompendiet som jag ska läsa, så är det nåt jag inte tagit upp, eller jag kanske ställt frågan fel, för direkt eller så, så sitter jag ändå där sen med röven i skördetröskan :-/ Jag har ofta svårt att avgöra vad som är viktigt och vad som inte är det. Är typ därför jag kan allt om månlandningen 20 juli 1969, men jag vet inte hur man byter dammsugarpåse. Jag vet Karl XII’s skostorlek men har inte en aning om vad han var för tjomme i övrigt. Jag vill bara att något ska fastna så jag känner att jag kommer nånstans. Jag vill minnas det jag läste för 2 minuter sen. Jag har ju massor med muskler kvar att plugga in, och utöver det fakta om muskler, skelett, leder. Hjälp mej, nån….

Och behandlingarna… Det börjar rulla in lite, men jag har ju inte en aning om vad jag gör. Jag har gjort 26 behandlingar och vet inte ett dugg. Jag kan ju inte jämföra, får inte alls ner nån känsla i händer och fingrar. Har inte en aning om hur den här hunden känns gentemot den jag gjorde innan. Jag har inte en aning om hur det "brukar" kännas. Har inte upptäckt något som helst konstigt på de här 26 hundarna, min redovisning börjar bli rätt så tjatig. Och visst, jag ska göra 80, men varför skulle jag känna skillnad då, när jag inte har minsta aning nu?? Kan som sagt inte ens jämföra två hundar som jag har efter varandra! Idag försökte jag läsa lite om stresspunkter. Jag minns inte allt vad som sas om dom på kursen. Tyckte jag gjorde bra anteckningar men "Scapula, i mitten, halva sc’s längd", ungefär vart är det…?? Eller "Atlaskam, rakt upp". Bra Sandra… Inte riktigt mitt upplägg det här, behöver någon som verkligen visar, som säger till när jag är helt ute och cyklar. Jag ska bara veta det här :-/

Om någon nuvarande eller blivande kund till mej läser det här så får jag väl be om ursäkt, men det är såhär jag känner. Iofs, dåkanske ni förstår att jag verkligen behöver låna era hundar!! :-) Men jag lovar att kämpa på, jag ska iväg i slutet av april och skriva prov, sen får det gå som det går. Kör jag så får man väl acceptera att detta inte var nåt för mej, jag är inte smartare. Jag må kanske vara begåvad, men på ett helt annat plan. Men vi får se hur det går. Jag ska fortsätta läsa, och främst på dagarna när inte Fredrik är hemma så jag tjatar på honom :-) Och jaja, det kanske är fullt normalt att känna som jag känner, ni håller alla tummar, jag kommer absolut att fixa det osv, tack så hjärtligt men just nu hjälper det inte mej. JAG måste göra jobbet och JAG tycker det känns jävligt svårt.

Imorrn ska jag äntligen börja praktiken! Det blev ett litet missförstånd, min handledare trodde att jag var sjuk och skulle höra av mej när jag var frisk, medan jag gick och väntade på att han skulle höra av sej eftersom han sagt att han skulle göra det… Men imorrn börjar jag hur som helst! Känns som jag inte riktigt har tid att sitta och pendla till Linköping mitt i allt plugg och alla behandlingar, men förhoppningsvis är det värt det, jag kanske kan få klarhet i något som jag inte fattat än. Jag ska alltså vara hos en veterinär. Det ska bli jätteskoj så, men nu är min skalle så full med all teori och insikten att detta inte går så jättebra. Men jag hoppas jag ska kunna ta vara på tiden på bästa sätt!

Helgen då… Inget speciellt egentligen. I fredags var vi bara hemma, "Så ska det låta", "Singing Bee". I lördags lirade PM’s på Hallen så vi var på lite förfest hos Pernilla och Janne. Trevligt med garv, ölkorv och Singstar! Och i söndags blev det pizza hos mor och far. Jädra morsan räknar ner till Kanarieöarna nu… Jag vill också iväg!! Skallen är full av det mesta nu, behöver bara släppa allt, men sen så är jag väl medveten om att vi inte kommer att kunna komma iväg de närmaste åren, då vill man ju ännu hellre iväg! Är så trött på vinter, kyla och blask nu, vill att det ska vara sol och varmt!! Härom dagen fick man nästan lite vårkänslor, nu ligger det 5 cm snö på backen… Det enda negativa med sommaren i år är att jag garanterat vuxit ur alla mina sommarkläder. Jävla Fredrik… Kommer inte ha ett enda linne som sitter snyggt eller ens komma i ett enda par shorts. Jag som hade sån kropp förra året!! :-/

Ska fortsätta slita vidare med min hundmassage nu. Har en känsla av att detta verkligen kommer att bli blod, svett och tårar. Man skulle ha 60% rätt på teoriprovet för att bli godkänd, jag satsar på 63… Men detta är ju ändå sånt jag behöver kunna för att bli en bra hundmassör, så jag vill ju lära mej så mycket som möjligt, men det går ju inte!! :-(

Ajöken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar