Till er som på något sätt halkat in på enbart bloggen;

Jag har även en hemsida där jag skriver mera om vem jag är, om min Asperger, jag har mera bilder, jag berättar om resor jag gjort, skriver om mina djur, har en minnessida, en gästbok och mycket mycket mera!
Se sidan här!

Blogg listad på Bloggtoppen.se
Photobucket

söndag 9 oktober 2011

Gran Canaria, del 3. Semester, på äventyr med buss och båt utmed kusten och lite sammanfattning

Då kommer tredje och sista delen från Gran Canaria 2011! Sen blir det kanske att blogga lite normalt igen, har fått lite inspiration får flera håll :)

"Stora ö-turen" och Loro Parque var väl egentligen de enda fasta punkterna vi hade på semestern, kanske även kvällarna i San Agustin. Annars var det bara att göra VAD vi ville, NÄR vi ville, HUR vi ville - helt fantastiskt!!
Dagen efter Teneriffa blev det inte helt otippat väldigt lugnt. Vi låg vid poolen, åt och drack, hade helt enkelt semester! :)
"All inclusive"-ölen måste jag säga var väl tilltagen!
Fredrik har nog haft sämre dagar i livet... :)
Gran Canarias egna öl; Tropical. Farligt gott och lättdrucket!
Sandra vid poolen :)
Pool-lektyr. Ännu en bild som skulle kunna få ett helt eget blogg-
inlägg, så mycket tankar och känslor väckte boken! Jag kan säga att i
Ann Olivecrona hittade jag min själsfrände vad gäller tankar om djur och
natur! Vi människor tar oss oproportionella friheter när vi härjar omkring...

Vi knallade omkring en del i närområdet. Här är en kväll i Maspalomas:

Vildkatter fanns det gott om! Och de såg riktigt välmående ut! Blev lite orolig när vi råkade på denna lilla pajsare, hans två syskon och deras mamma, ungarna kan inte ha varit många veckor gamla!
For runt och lekte med allt precis som kattungar gör, jagade varandras svansar och så. Men när de for ner för muren som jag sitter på på bilden så kunde de inte ta sig upp igen :-( Och alla som gick förbi skulle ta upp dem och hålla på med dem, kändes INTE bra. Men just som vi satt där så kom volontärer med en rullvagn med kattmat och vatten som de började sleva upp. Och det var inte något billigt bröte, utan Hill's-foder. Dessutom anpassat för kattungar! Så det verkade som de helt klart hade koll på katterna! Den enda insamlingsbössan vi stoppade pengar i under dessa två veckor...

En dag fick vi för oss att bege oss iväg på ett eget litet äventyr igen. Även om det är gött att bara sola och bada så vill i alla fall jag se lite mera av stället man hamnat på, man är ju ändå ca 5000 km hemifrån... Bussen gick precis utanför hotellet och vi hade sett reklam om en båt som åkte mellan ett gäng kuststäder. Så vi tog bussen till staden som låg längst bort från oss -Puerto de Mogán- för att sen ta båten tillbaka.
"Busscentralen" i Puerto de Mogán... :)
Dagen till ära var det marknad i stan. En massa fina saker fanns det!...eller nåt... Jag vet inte om Skänninge-profilen var så väldigt imponerad av att gå på marknad... :)
Men visst var det rätt mysigt att gå där och strosa, det var inte alls som jag föreställt mig att en marknad på Gran Canaria skulle vara. Tänkte att man får väl inte gå ifred nånstans, men de flesta var riktigt normala, man fick gå där bäst man ville! Det var ett gäng afrikaner som skulle fram och slita i 'en och förklara ungefär hundra gånger att det är "free to look, free to look!", men det var bara att ge dem onda ögat, ignorera dem och gå vidare!

Nere i hamnen. Vi kom precis lagom för att hinna med båten som skulle ta oss i alla fall nästan hem till Playa del Inglés igen
Här har vi kommit på båten!
Första stopp: Puerto Rico
Puerto Rico
Andra stopp: Anfi. Här fick vi byta båt!
Anfi del Mar är en konstgjord strand. Verkar som man inte riktigt kan bestämma sig
för om sanden är importerad från Bahamas eller Sahara så jag låter det vara osagt :)
Slut-destinationen. Hamnstaden som ingen kan uttala men alla förstår ändå vilken
stad som menas: Arguineguín
Båten som tog oss sista biten

Arguineguín blev ett äventyr för sig. Vi visste inte riktigt vart vi skulle, milt sagt. Sen letade vi väl efter lite olika saker som gjorde att vi kom ännu mer på vift. Jag tittade främst efter nåt att äta medan Fredrik nog letade efter en busshållplats. Så det blev en rejäl promenad i backarna i värmen. Det satte sig på humöret, kan jag säga :) Efter vad som kändes som en evighet så hittade vi i alla fall till bussen och den skulle gå om 40 minuter.

Så nu var det MAAAT!! Vi gick in där de röda parasollerna står.
Nu var man inte så noga med vad man beställde, bara det var nåt ätbart. "Burger natural" lät bra. Och jaa, vad ska man säga... Det var ju inte falsk marknadsföring i alla fall. Det var bröd, kött och bröd, varken mer eller mindre. Senap och ketchup var de snälla och ställde fram på bordet. Och till det drack vi vatten. Stadig middag...
Och bussen kom vi med. Intressant att åka mellan Arguineiguín och Playa del Inglés, inte dåligt kurviga vägar! :) Även om det var värre uppe bland vulkanerna och i Fataga-dalen, där var det ju så magen undrade vad man höll på med.
Men det var häftigt att åka på lite äventyr och att befinna sig ute på det turkosa havet är absolut inte fel! :)

På kvällen blev det ett besök på restaurang "Mälaren" och sen Lena's it-café såklart :)
Janne röjde på som vanligt och det var ju inte direkt brist på besökare! :)
Kul kvitto, förutom eländet som står längst ner... :)

Att hitta köpcentret Yumbo blev ett litet projekt. Första försöket misslyckades vi, google maps lurade in oss i nåt bostadsområde istället. Och sen började det bli sent och då skulle man nog kunna få en och annan obehaglig överraskning därinne :) Tjejer med långa könsorgan, pojkar i klänning och såna saker. Så vi gav upp och begav oss till tryggare marker! :)

Men sista dagen gjorde vi ett nytt försök. Och nu hade vi ju faktiskt åkt förbi stället med bussen ett par gånger så vi visste ungefär vart det låg. Och jajjemän...!!

Och jaa, det var väl ingen större överraskning. Butiker av olika slag, restauranger. I och med att det var mitt på dagen så var ungefär halva köpcentret stängt, för att öppna sina barer, shower osv frampå kvällningen :)

Mjölkbilen...

Raggade Fredrik nya intressen..?? :)

Sen var det inte mycket kvar av semestern. Packa ihop sig, ta på strumpor och långbyxor för första gången på två veckor. Bli upphämtad vid hotellet, handla taxfree och äta Whopper-meal på flygplatsen, gå på planet och sen bar det av upp i luften. Och hur skoj det än är att flyga så är inte hemresan nåt vidare rolig. Man vet ju liksom vad som väntar. Sen vette fasen vart de hittat denna pilot! Jag har aldrig någonsin känt av något i öronen vid landning, mer än lite lock som snabbt gått över. Men denna gång, jag reagerade på att vi gick från 11.000 till 3.000 meters höjd väääääldigt snabbt och satan vad det gjorde ont i öronen!! Eller i hela huvudet förresten, men öronen trodde jag skulle sprängas. Så började det rinna ur ena örat och jag hörde tamigfasen inte ett dugg!! Det var vansinnigt skönt att äntligen komma ner på marken.
Vid 22 hade vi landat, fått ut väskorna och hämtat bilen på långtidsparkeringen. Gött, hemma i alla fall skapligt då! Tjena...
De hade stängt av Essingeleden och bara det hade de ju gjort precis livsfarligt. Helt plötsligt var bara ett körfält avstängt. Och sen ett till. Och sen ett till. Stod en skylt mitt i vägen bara. Men trafiken omdirigerades, så det var lugnt. In genom stan och snurra. Efter ett tag kom vi på att nu var det längesen vi såg någon skylt med E4... Fredrik kollade på gps'en i telefonen och vi var i Vällingby, påväg mot....jaa det vette fan, inte E4:an i alla fall. Vända och försöka hitta tillbaka. Inte det lättaste. Ingen av oss har ju nån som hlest koll på Stockholm, vad som ligger vart och så. Om man åkte MOT "Stockholm C" så borde man ju i alla fall se skyltar till motorvägen, men ville ju inte gärna komma ut på fel motorväg. Men på nåt sätt lyckades vi komma runt och hamna på E4:an innan det stängdes av. Denna gång skulle vi vara riktigt noga, kolla NOGA på skyltarna och INTE åka fel! Plötsligt var vi på samma ställe igen, i Vällingby. Men för helvete...!! Bilen framför oss kastade sig runt i en u-sväng. Vi var visst fler som var ute och snurrade. Jag gjorde samma sak, tur det var sent på natten. Vi hade räknat med att vara hemma runt 1, men vid den tiden hade vi inte ens kommit ur Stockholm... *morrrr* Men när vi gjort u-svängen och var på väg tillbaka så var det i en av rondellerna plötsligt skyltat åt ett helt annat håll! När vi kom norrifrån skulle vi rakt fram i rondellen, när vi kom från andra hållet skulle vi vänster. Och så var det med det, strax var vi ute på E4:an på väg söderut. Jävla nötter då..!!!
Mc Donald's i Nyköping och sen var vi hemma vid 03.30.
Det var den semestern det!

Och som lite sammanfattning så kan jag säga att jag verkligen hittat mitt sätt att semestra! Leta på ett ställe där man trivs och sen återvända dit. Det är stor skillnad när man redan från början har lite koll på vart man är, vart man kan gå osv, och sen ge sig iväg på lite egna äventyr, än att landa och sen inte ha en aning om vart man är eller vart man ska. Och precis när man börjar få lite koll så är det dags att komma hem. Nu visste vi lite från förra året hur det såg ut och så och man vet till nästa gång hur det fungerar med bussar etc. Vi visste att vi kunde gå till San Agustin om vi inte hade annat för oss, vi visste om Maspalomas, de närmaste köpcentren och så. Så det är bara att hoppas att man kommer återvända någon mer gång!

Helst vill jag bli miljonär och köpa en lägenhet där så man kan komma och gå som man vill. Kanske inte bo där permanent, tror man tröttnar på att inte ha nåt att göra, men i alla fall kunna åka på semester oftare än en gång om året.
Sen tycker jag Sverige borde ta efter när det gäller kostnad för att ha barn, då kanske folk skulle tänka sig för lite och inte bara skaffa ungar hur som helst, när som helst och med vem som helst. Det är alltså hutlösa kostnader för att ha barn i skolan, med skoluniformer, skolmat, skoltransport, och en del går ju t.o.m i privatskola. Myyyyycket pengar blev det!

Näe som sagt, hade en riktigt bra semester utan några större fadäser, förutom lite sjukdom då. Det värsta är att man har det så oförskämt bra så när man kommer hem till verkligheten igen så är det som att få en snyting. Vi får väl se hur det går för mig...

Tack till er som orkat plöja igenom dessa tre inlägg! :)