Till er som på något sätt halkat in på enbart bloggen;

Jag har även en hemsida där jag skriver mera om vem jag är, om min Asperger, jag har mera bilder, jag berättar om resor jag gjort, skriver om mina djur, har en minnessida, en gästbok och mycket mycket mera!
Se sidan här!


Blogg listad på Bloggtoppen.se
Photobucket

tisdag 14 september 2010

POLITIK!!

Från att inte skriva något till att skriva massor...! :)
Om jag väl börjar så bubblar det ju upp massor allteftersom.
Och något som jag inte tagit upp i bloggen är ju Politik. Så det blir det dags för nu :) Kan ju vara bra när det inte är många dagar kvar till valet. Jag gjorde ett test på valpejl.se och vad det visade är ingen hemlighet:
Kanske inte så konstigt att resultatet inte är någon hemlighet när det knappt syns
vad det står... :) Men partien är från vänster V, S, MP, C, FP, KD, M, SD, PP och FI.
Och jaa, ingen direkt överraskning. Kanske lite mer blå än vad jag trodde, men politiken är ju helt klart bra, det är ju bara det att löftena inte riktigt överensstämmer med verkligheten sen. Att alla som kan "ska" arbeta är väl inget konstigt! Att det är bättre att arbeta utefter sin förmåga än att bara gå hemma och dröna. Men när det ska verkställas blir det ju bara så fel, så fel...

Höga röster på oppositionen, inte direkt oväntat. Man är väl något av arbetarklass :) MP är ju lite som M; det låter vansinnigt bra men det blir bara fel. "Minska utsläppen och jobba för miljövänligare drivmedel". Visst, fine, alla tiders, men får man fram det genom att höja bensinskatten hur mycket som helst?? Tjaa, om man utökar buss- och tågtrafiken och sen sänker priserna där så kanske fler människor låter bilen stå? Men icke... Annars värnar jag väldigt mycket om djur och natur, men sympatiserar inte med "djurvänner" som släpper ut minkar och bränner ner Mc Donald's-restauranger. Nu har nog inte sådana handlingar någon direkt koppling till MP, men ändå...

Centern, Folkpartiet och Kristdemokraterna... Ärligt talat vet jag inte ens vilka som är partiledare där, på påläst och intresserad är jag...

Att jag till stor del sympatiserar med Sverigedemokraterna är heller ingen hemlighet. Då jag sett t.ex. sjukvård och äldreomsorg på riktigt nära håll, både som patient och som professionell yrkes"man" så har jag även sett dess brister. Jag tycker man ska "sopa framför egen dörr först". När äldreomsorgen fungerar ordentligt här i Sverige (och näe, att de gamla bokstavligt talat får sitta i sina rullstolar och ruttna bort för att det inte finns folk som kan ta ut dem en sväng, bada dem regelbundet, se till att de får vettig mat, se till att trygghetslarm fungerar etc, är INTE "fungera ordentligt...!), DÅ kan vi börja hjälpa omvärlden. Och sen tror jag det ligger något i det SD påstår om att de som VERKLIGEN behöver skydd och hjälp, de har inte en chans i världen att ta sig hit för de har inte råd och möjlighet! Jag är väldigt för att i så fall hjälpa folk på plats. Kör ner ett gäng lastbilar med mat, rent vatten, alsolsprit, skithuspapper, mediciner, filtar, kläder, läkare, sudoku-böcker, tamponger, kondomer och fasen vet allt man kan behöva till lägren där folk på flykt sitter och fryser ihjäl istället då! 

Och jag tycker inte det är för mycket begärt att man lär sig språket hjälpligt om man ska ut och jobba. För det är så tråkigt, en utländsk läkare kan bara hur bra, trevlig och skicklig som helst, men måste man anstränga sig till sitt yttersta för att ens förstå vad människan säger så minskar genast förtroendet! Jag vill inte gissa mig till vad jag lider av! Och det gäller givetvis ALLA nationaliteter...!! Min neurolog är dansk, jag kan inte påstå att jag hoppade av glädje efter mitt första besök hos honom, men nu har jag lärt mig att honom kan man säga till "Du, nu får du faktiskt ta om det där...!! LÅNGSAMT och lite mindre grötigt, tack!" :). Min psyk-läkare är rumänska och är min absoluta favorit-läkare just för att hon är så jädra bra att prata med!

Fast det som retar mig allra mest är allt jädra rövslickeri. Man ska "skämmas" för att man är svensk och har svenska traditioner. Skolavslutningar firas inte i kyrkan längre, jösses, det finns ju barn som har andra religioner som kan ta illa upp! Svenska flaggan har snarare blivit en främlingsfientlig symbol än en national-symbol. 
Jag ser inget konstigt i att burka inte är den lämpligaste klädseln i ett offentligt yrke eller i sociala sammanhang överhuvudtaget. Fasen, när vi skrev nationella prov i skolan så samlades alla mobiltelefoner in och gick man på muggen så stod en lärare utanför dörren för att kontrollera att man inte fuskade på nåt sätt! Hur de nu trodde att de skulle kunna göra det, men så var det. Men det ska vara fullt acceptabelt att skriva prov, körkortsteori, tentor och allt vad det är med en klädsel som egentligen inte ens avslöjar om man är en man eller en kvinna?? 
Det ska tas en jädra hänsyn överallt! Och visst fasen ska man ta hänsyn till varandra, men det ska väl gälla ALLA?? Och jag tänker inte skämmas för att jag är en svensk ateist som gillar midsommarafton, julskinka och "Den blomstertid nu kommer"!. Om du inte försöker pracka på mig din religion så låter jag dig ha den ifred. Och det värsta av allt är ju att det ytterst sällan är de utlandsfödda som protesterar, utan det är "vi" som ska vara så JÄVLA hänsynstagande och tassa på tå IFALL någon tar illa upp. Hur många MÖRKHYADE människor tar illa upp av ordet "negerboll"? Hur många VITA människor tar illa upp av ordet "negerboll" för att de TROR att mörkhyade människor tar illa upp...? Hur många MUSLIMER protesterar högljutt mot skolavslutningar i kyrkan? Hur många SVENSKA rektorer/lärare/föräldrar protesterar mot skolavslutningar i kyrkan för att de TROR att muslimer blir stötta...? Och just detta är ju fröken/fru (who cares..?) Sahlin expert på! "Näe vi är INTE främlingsfientliga på något sätt, därför ska jobb och lediga lägenheter i första hand gå till de som heter Muhammed!"... Svensk-fientlig istället..??

Och allt "rasist"-skrikande hit och dit... Snacka om misslett och missuppfattat "trumf-kort". Men visst, är man rasist för att man inte riktigt uppskattar att få en hand mellan benen på krogen (precis som man bryr sig om eller ens hinner uppfatta slem-säckens hudfärg och ursprung...) eller för att man inte tycker det är helt okej att tre vuxna män våldtar en 11-åring, jaa då får jag väl vara en rasist då....! Det finns svin precis överallt. Sen får de ha precis vilken färg på skinnet de vill och komma precis vartifrån de vill, idiot-jävlar är vad de är oavsett!!

Näe fasen, hur svårt kan det vara? Borde inte alla kunna ha sina seder och traditioner och samsas på den yta som vi har, samtidigt som psykvården fungerar och gamla människor får bada då och då??

Sen är ju tyvärr SD på många sätt ett riktigt pajas-parti som vill ha en massa makt men kan inte ens sköta de uppdrag de får, i och för sig kanske för att de blir motarbetade vart de än hamnar. Men trotsig och barnsligt envis som jag ofta är så har jag alltid resonerat så att "Pajas-parti eller ej, de står för något som ingen annan står för och som jag sympatiserar med, då får de min röst!". Bara det att de vågar ta i integrationsfrågor på ett sätt som ingen annan vågar utan bara sopar allt under mattan och låtsats som att världen är underbar och att det blir ärtsoppa och pannkakor till lunch, tycker jag ska premieras! Sen som sagt, allt vad de säger och gör är inte alltid helt genomtänkt, men i vilket parti är det det...? Näe, just det...

Piratpartiet känns väldigt bortkastat. Man kan ju undra hur världen ser ut för de som anser att samhällets absolut största fråga är att man ska få ladda ner musik gratis lagligt. Snåla jävlar...!

FI vet jag knappt vad det är, men uppenbarligen så gillar jag dem :) Får väl läsa på lite!

I år har jag faktiskt inte bestämt mig ännu. Det kan bli SD, det kan även bli något annat i ren taktikröstning då jag tror att jag vill byta ut nuvarande regering. Men inte fan vill jag ha Mona "Muslim" Sahlin som Sveriges överhuvud och representant mot världen...

Svårt det där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar