Till er som på något sätt halkat in på enbart bloggen;

Jag har även en hemsida där jag skriver mera om vem jag är, om min Asperger, jag har mera bilder, jag berättar om resor jag gjort, skriver om mina djur, har en minnessida, en gästbok och mycket mycket mera!
Se sidan här!


Blogg listad på Bloggtoppen.se
Photobucket

torsdag 2 september 2010

Lever vi på 1800-talet eller 2010-talet..??, krasslig jycke och hämta bil

Fasen, på dagarna har jag hur mycket blogg-idéer som helst, jag tänker att "det och det och det ska jag skriva om, fast jag gör det ikväll!". Så kommer kvällen, man får en matkoma efter middagen, man sätter sig i soffan, tv-programmen börjar och så glöms allt bort. Så ska det bli något skrivet så får man visst printa ner det på studs! :) Och just nu kommer jag inte på nåt... Eller visst, skallen är väl alltid aktiv, men riktigt vad som helst kan man nog inte riktigt skriva här :)
Läste en riktigt "blå" ledare av Linda Skugge i Aftonbladet. Det gick ut på att alla (ungdomar) utan jobb är lata och rädda för att få skit under naglarna. Alla tror att de ska bli VD för Volvo efter studenten och att arbetsplatser ska söka upp dem. Jo men visst är det så... "Det är bara att ta sig i kragen och gå gata upp och gata ner och knacka på hos olika företag och fråga om de har något, det värsta man kan få är ett 'Nej tack'!". Jaa mycket svårare behöver det ju inte vara... Bara det att det inte bara är Linda Skugge som haft den idén... Jag har ju själv stått i butik och upplevt detta från "andra hållet". När de första kommer in och frågar om jobb så är det nästan lite gulligt, men när det börjar gå upp mot en 2-300 personer börjar det enbart bli jobbigt. JAG som praktikant och även som "volontärarbetare" har på en del ställen blivit instruerad att tacka nej till ungdomar som kommer och vill ha jobb, lämna cv, söka praktik, det är helt enkelt så nattsvart att en chef/personalansvarig inte ens behöver se de som söker. Det finns absolut de med stans flyt, som kommer in i perfekt tid, precis vid en sjukskrivning eller en föräldraledighet, men hur många är det, snittat på hur många som söker...? Är det enheten promille man ska använda? Ens det...?
Och det fortsätter, "Bara man vill jobba så finns det jobb, men dagens ungdomar är så lata och fina i kanten så de jämställer att arbeta på Mc Donald's med prostitution!". Ehh, jag skulle gärna arbeta på Mc Donald's...! Jag har sökt jobb på inte mindre än fem Mc Donald's. Men samma svar överallt... Där har jag säkerligen dessutom åldern emot mig, jag är enligt avtal och sånt fasen så mycket dyrare att anställa än en 16-åring.

Det jag kraftigt sätter mig emot är detta att "rika" ska kunna göra vad de vill med "fattiga", det här att bara man betalar så behöver man inte ens handla sin egen mat, se efter sina egna ungar, städa sin egen lya. Alltså ungefär allt som de blå står för... Helt plötsligt är vi tillbaka på 17-1800-talet med drängar och pigor. Okej, det finns de som VILL jobba med detta, de ska naturligtvis få hållas med det, men att säga att "Nu ska du städa och hålla kliniskt rent hos familjen Gyllenstierna, annars drar vi in din a-kassa!", är inte samhällsklyftorna i samhället stora nog som det är..?? Bara för att jag inte är född med guldsked i munnen så ska jag plocka skit efter de som är det, annars får jag bli uteliggare..?? Är ju en väldigt bra inställning år 2010... Näe, då är "offentliga skitjobb" fasen så mycket bättre!
Näe nog om sånt nu, vill ju inte förstöra mitt goda humör! :)

Fast det är nog på väg att förstöras ändå, ska till veterinären med Elliot strax innan 15, han mår inte riktigt bra. Kräks och vill inte gå ut och så. Och då mår man ju inte riktigt bra själv heller... :( Men vi får ju hoppas att allt går bra!! ♥

Annars är det bara att hämta hem bilen och sen är den dagen slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar