Till er som på något sätt halkat in på enbart bloggen;

Jag har även en hemsida där jag skriver mera om vem jag är, om min Asperger, jag har mera bilder, jag berättar om resor jag gjort, skriver om mina djur, har en minnessida, en gästbok och mycket mycket mera!
Se sidan här!


Blogg listad på Bloggtoppen.se
Photobucket

söndag 25 juli 2010

Jag har helg, sovit middag, irriterad på svenska präktigheten och Gothia cup-minnen

Sådär, nu har min helg börjat! Skönt som fasen! Jobbar onsdag nästa gång.

Hann inte mycket mer än hem så somnade jag i soffan. Vaknade några timmar senare av att Fredrik spelade nån vedervärdig jävla saxofon-musik, jag undrade vad det var frågan om! Man kan vakna på bättre sätt så humöret var väl inte det bästa… Men nu så, nu har det vänt! :)

Vänt har även vädret. Är det så illa att sommaren redan är slut?? :( Och som jag sagt innan, jag blir så JÄVLA trött på folk!! För någon vecka sen så lät det ”Åååhhh, det är så vaaaarmt, jag dööör!! Kan det inte komma reeegn??”. Nu har det regnat, på jobbet kom det nästan 30 mm på tre timmar. Och hur låter det då?? ”Men, vart tog sommaren vägen?? Jag vill ha sol, jag vill bada!!” osv. Vad bortskämda vi måste vara, undra om t.ex. afrikanerna brukar gnälla på vädret… För mig får det gärna gå upp till strax under 40 grader igen, det gör inte ett dugg!!

Läste nåt i tidningen häromdagen som gjorde mig arg, besviken, men tyvärr inte ett dugg förvånad. Då jag spelat Gothia cup och vet vilken fest det är så följer jag repotagen därifrån med intresse. Nu var det IFK Göteborgs 16-åriga pojkar som besegrat ett irakiskt lag, Al Madina, med 1-0 i en 16-delsfinal. Matchen var jämn spelmässigt, men utvisningarna vann Al Madina med 4-0. Man kan bara tänka sig hur stämningen var under matchen. Efter slutsignalen stormas planen av 300 ”fans” till irakierna, vuxna ”män” jagar dessa 16-åriga IFK-pojkar och misshandlar så många de får tag i, då matchen spelades på Heden så flydde killarna ut på stan där de fortfarande jagades,  domarna jagades, föräldrarna till spelarna fick inte tag i sina barn, allmänt kaos. Gothia-ledningen tar tag i detta snabbt och ”vidtog åtgärder”. Allt bra så långt… Men vad innebar dessa ”åtgärder”?? Jo, såklart så gjorde de i dagens samhälle det enda rätta: Stänger av en IFK-spelare. Såklart… Med förklaringen att det var han som ”provocerat fram” situationen. Vad hade då denna 16-åring gjort som fick 300 mestadels ”vuxna” irakier att slå, sparka, brotta ner och jaga småkillar runt halva Götet?? Jo, han gjorde mål. Och mitt i firandet av målet så hade han -och här går berättelserna isär men ett finger ska dock vara inblandat, vilket är dock oklart- antingen satt upp långfingret mot Al Madina-fansen, annars satt upp pekfingret för att hyssja dem. Sen hade han även pussat klubbmärket på tröjan. Så p.g.a detta så bedömer ledningen att de helt enkelt får skylla sig själva, det är sånt man får räkna med när man provocerar publiken med obscena gester. ”Det hela är naturligtvis beklagligt men hans uppträdande är osportsligt och oförlåtligt!” låter det ungefär. Visst, ungarna ska ha klart för sig från början att diva-fasoner inte hör hemma i fotbollen, hur lätt det nu är att få dem att fatta när tv dagligen visar hur idolerna och förebilderna i La Liga, Premier League, Serie A, Bundesliga och allt  vad det nu heter, gör precis samma sak och ännu värre grejer. Fast den diskussionen är en annan… Grejen är, och nu börjar jag känna mig tjatig, att EN 16-årig snorunge som blev lite till sig i glädjeyran lastas för att ett gäng ”män” misshandlar och jagar barn runt halva Göteborg för ett sketet fotbollsmål. Spelaren stängdes dessutom av under resten av turneringen för det där HEMSKA uppträdandet. (De irakier som fick röda kort för fan vet vad stängdes FÖRHOPPNINGSVIS av i alla fall EN match…). Sån jävla typisk svensk feghet, präktighet och rövslickande så det är inte sant!! Och det värsta är att det speglar dagens samhälle så klockrent! ”Näe men vi firar inte skolavslutningar i kyrkan, vi stryker svenska nationalsången, vi tar bort alla svenska flaggor IFALL någon skulle råka se det som stötande…!”. Och detta tramseri gör bara samhället en björntjänst då det istället får motsatt effekt. Partier som SverigeDemokraterna, NationalDemokraterna, Sverigepartiet osv expanderar som aldrig förr eftersom ”vår” feghet och brist på stake istället går ut över invandrarna! Det är ju knappast deras fel att svenska staten strör pengar över dem medan ensamstående föräldrar, sjuka och arbetslösa får panta burkar för sin överlevnad (Men VÅGA inte låna pengar av någon, då räknas det som ”inkomst” och man kommer ännu längre ifrån någon hjälp från staten…!!), man delar på äkta makar när den ena måste in på hemmet för det inte finns pengar till att ställa in en säng-jävel (det får man säga eftersom man får säga sof-fan…) till i ett rum, läkare och vårdpersonal jobbar röven av sig för att det inte finns nån som kan byta av och med stressen kommer tröttheten och slarvet. Jag fortsätta hur länge som helst. Näe jag hoppas att denna 16-åring får hjälp och stöd i detta nu, han ska definitivt inte lastas för att ett gäng araber beter sig som idioter när det är KNATTE-FOTBOLL det handlar om…!! Sen kan man ju hoppas på en ursäkt från Gothia cup’s ledning eller att IFK Göteborg i fortsättningen bojkottar cupen, men det vore nog att hoppas på för mycket. *MORR*

När jag ändå är inne på ämnet kan jag ju skriva lite om vårt eget äventyr på Gothia cup. 1998 och 1999 spelade vi, om jag inte minns alldeles fel. Första året hade jag ångest i veckor innan vi skulle åka. Kul att tillbringa dag och natt bland folk som inte ens hälsade om de såg ‘en på stan, folk som antingen frös ut eller var öppet elaka en tränare som ganska uppenbart hatade mig och såg att jag helst lade av. Från det året minns jag främst vädret. Tror vi hade 15 minuters (!!!) uppehåll på HELA VECKAN!! Satan i gatan vad det regnade, åskade, haglade, blåste och fasen vet allt! Kan säga att vi inte direkt grät över att åka ur 8-delsfinalen, det var snarare skönt att slippa gå upp tidigt för att ta sig till en lervälling som skulle föreställa en grusplan mitt ute i ingenstans, spela match, blöta ner sig, bli skitig, åka tillbaka till skolan, duscha, hänga upp kläderna ”på tork” i ett par timmar och sen dra på sig det blöta, skitiga, äckliga igen och åka till nästa lervälling och spela match. Sen minns jag såklart tränarens lite väl trevliga lagledarfest, haha :D Vi funderade allvarligt på om han ens levde när vi skulle upp vid 7 på morgonen dagen efter och spela match…

Året efter var jag intresserad av en kille i Borens pojklag som åkte ner samtidigt och bodde i skolsalen bredvid oss så då kändes det lite roligare att åka :) Och så hade jag fått en riktigt bra vän i laget. Och så hade vi fått en till tränare som var riktigt snäll och sjysst. Det jag minns mest från den turneringen är nog när jag svimmade på en spårvagn (värdigt…) och sen när det blev fylleslag då våra tyska grannar bjöd på sprit. Jag och några till rediga/fega fick leta folk över halva Tynnered. Och den utskällningen jag fick av ena tränaren när jag lite försiktigt frågade hur de bara kunde stå och se på när ”vi” hinkade i oss sprit, den var inte nådig…! Och NEJ det blev inget med den killen och det var nog lika bra det :)

Såå jaa, Gothia cup var en upplevelse på många sätt! :)

Fast jag har sovit ett par timmar så är jag ändå trött så strax blir det sängen! Och imorrn ska jag sova läääänge…!! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar