Till er som på något sätt halkat in på enbart bloggen;

Jag har även en hemsida där jag skriver mera om vem jag är, om min Asperger, jag har mera bilder, jag berättar om resor jag gjort, skriver om mina djur, har en minnessida, en gästbok och mycket mycket mera!
Se sidan här!


Blogg listad på Bloggtoppen.se
Photobucket

söndag 4 juli 2010

VARMT och gott, Motala-festival, tarvligt att sno familjeparkeringarna, bad, ryggen trasig igen och namn-spekulationer

Lite bloggande vore kanske på sin plats. Hjärnan funkar inte riktigt när det är så varmt…! Jobb i fredags hur som helst. Segt som fan och varmt var det,  inte riktigt period för Björnkläder-byxor… Kände att jag tappade koncentrationen mot slutet. Och sen måste jag nog tyvärr svälja stoltheten och besöka en optiker. Att jag sett (ut??) som ett arsel har ju varit allmänt känt sen högstadiet, men jag har sagt att så länge jag ser att köra bil och inte får ont i skallen eller så så är det inget att bråka med. Men nu är det bortåt 20.000 ägg som varje arbetspass ska synas för att jag ska ta bort de som är spruckna. Finns ingen tid för att ha dålig syn då, rullbandet går för snabbt. Och ont i huvudet får jag, fast det kan ju ha andra anledningar. Så vi får väl se när jag lyckas pallra mig iväg. Ska ju ha ekonomi till det hela också, är ju inte direkt billigt…

Efter jobbet så tog vi några öl hemma och sen gick vi ner till Sjöbris, PM’s spelade. Var längesen jag såg/hörde dem nu så det var riktigt kul!! Och en helt perfekt sommarkväll var det! Blev t.o.m lite bugg framåt slutet :)

I lördags tog vi med oss Jennifher och åkte till Lithobadet. Och även om det var varmt som i helvetet så var det ändå molnigt/disigt så den ordentliga sommar-känslan infann sig inte riktigt. Men vi hade skoj ändå! :) Sen skulle jag visa mig lite modig och åka vattenrutschbana. Och det var ingen blodig en, ett par meter lång, rakt ner med ett gupp på mitten. Vi pratade om att både jag och kanan behövde vara ordentligt blöta först så skulle det bli bättre glid och jag skulle slippa skavsår….jaa jag har hört att det är så man gör!!… så jag tog inga risker. Tog fart, for rakt fram efter gubbet för att sen landa stenhårt och så *plask* ner i vattnet. Och satans jävla helvetes fan vad ont det gjorde i min stackars rygg!! Jag som gått och varit glad för att den lugnat ner sig lite nu, har kunnat jobba, sova utan Voltaren osv. Så måste man på en jävla leksak och slå upp allt igen :( Skapligt äckligt också att landa i vattnet och ena benet inte riktigt styr med! Så nu är man som en gammal kärring i kroppen igen. Blev mest ryggläge sen.

Skjutsade hem Jennifher och sen knallade vi bort till Lyckan och åt mat. Rödspätta. Lika fint som vanligt!! Sen gick vi ner till stan och Motala”festivalen”. När vi ändå fått biljetter så tänkte vi att vi bör väl utnyttja dem och gå en dag i alla fall. Men det visade sig vara fritt inträde. Det går verkligen inget bra för den festivalen… :) Det var skillnad förr om åren när de mätte upp till 25.000 betalande besökare…! Hur som helst så spelade ett väldigt bra coverband som heter ”Solid” när vi kom dit, ett jädra bra drag med allt från schlager till hårdrock! Sen var det Mia Löfgren och Magnus Bäcklund. Ganska ”tråkigt”, de kör sin soul. ”I feel good”, ”R.E.S.P.E.C.T” och sånt. Inte direkt min favoritmusik även om både Mia och Magnus är helt otroligt duktiga sångare!! Efter dem var det dags för ”Solid” igen och nu var det hårdrock för hela slanten! Satan vilken temperatur de fick upp! Så det var kul!

När det var slut så hamnade vi på Wetternmagasinet, nåt halv-b dansband spelade där. Men vi stod mest på terassen och pratade med Ulla och Åke, det är mer underhållning det! :) Himla tur att inte min ”favorit-vakt” jobbade, den idiot-fan har ju en tendens att hålla till på Magasinet och med den promillehalten jag hade i kroppen då så hade jag inte velat råka på honom… Blir förbannad bara jag tänker på rövhålet *grrr* Hur som helst, när puben stängde så gjorde vi stadsparken och lekparken. Nämnde jag nåt om promillehalt…?? :) Så det blev klätternät och klättervägg och rutschkana (dock mycket lindrigare än den tidigare på dagen…) och hoppa från gungor. Vi hade riktigt kul!! :) En tunnbrödsrulle på Peckas och sen hem och slockna som en klubbad ko.

Vaknade i morse och det kändes som jag flöt runt i sängen. Varmt som satan i gatan! Var bara att gå ut och lägga sig i soffan. Inte mycket svalare där men fick några timmars sömn till i alla fall. Även idag blev det Lithobadet. Men först så åkte vi till Ica och handlade lite fika. Fredrik gick in och jag satt kvar i bilen. Och jag måste säga att jag aldrig slutar förvånas över folk. Jag må vara slö och lat och ha ont lite här och var och allt vad det är, men det skulle aldrig falla mig in att ens tänka på att ställa mig på familje- eller handikapp-platserna. Dock så nära som möjligt :) Men hur som helst, när jag satt där så kom en bil, en volvo-kombi, och svängde in på en av de få familjeparkeringarna som finns. ”Disneyprinsessorna”-solskydd på fönstren i baksätet och allt. ”Okej, en barnfamilj!”, tänkte jag. Och ut studsar….näe hon studsade fan inte, snarare rullade ur bilen. Om man säger som så så var det många kilo sedan som den här människan var ”mullig” (jag vet vem hon är sen innan). Förjävla fet, med andra ord! Och plockar hon ur några ungar ur bilen?? Icke! Låste bilen och gick in i affären bara. Alltså för mig är det i det närmaste kriminellt. När de nu gjort sig till och gjort extra breda familjeparkeringar, så får ändå ”vanligt folk” riskera att en 4-åring slänger upp bildörren hur som helst och tänker inte alls på de 70 cm det i regel finns att spela på mellan bilarna på en vanlig parkeringsplats, och det för att ett fetto inte orkar rulla (varken med bilen eller med kroppen) ett par meter extra!! Tycker det är vansinnigt dåligt! Jag har asperger, undra om jag ska börja ställa mig på handikapp-platserna, de ligger ju så nära och bra till… Jag blev tvungen att spy lite över detta fenomen på Facebook (vad gjorde man innan internet i mobilen..??) och kommentaren fick ETT svar. ”Nämen Sandra, tänk om hon hade något dolt handikapp, hon kanske var gravid eller något!”. Ehh, so what??? Har man större rätt till familjeparkeringsplatserna då, medan det fortfarande finns bilar fulla med ungar som slår upp dörrar åt alla håll?? Och även om man har något ”dolt handikapp” eller är gravid (samma sak..?) så orkar man åka själv till en stormarknad och handla, men inte gå några meter extra?? Svenskar i ett nötskal, måste jag säga! Ungefär som en f.d. kompis’ pappa som lyckats få ett handikappsparkerings-tillstånd; han åker till Nautilus, ställer sig så nära entrén det bara går, helst skulle han nog parkerat direkt utanför omklädningsrummet, och går sen in på gymmet och springer en mil på löpbandet. Tjoho vad handikappat… Och allt medan regeringen anser att svårt sjuka ska jobba tills de faller ihop. ”Vaddå, kan du inte stå eller sitta så får du väl ligga och montera då!”. Heja Sverige!

Jaja, slutgnällt för den här gången och tillbaka till Lithobadet… Måste säga att jag föredrar tempererade bassänger framför sjövatten. Dels så slipper man få med sig halva stranden i form av tolv kilo sand hem och sen kan man ligga tre meter från vattnet, bara att hoppa i och doppa sig och sen gå upp igen. I t.ex. Varamon får man ju gå halvvägs till Karlsborg för att vattnet ens ska räcka över midjan! Så vi låg där från att de öppnade tills att de stängde i princip. Riktigt gött! Dock stramar skinnet en aning på sina ställen nu :) Sen är det ju ett underskattat nöje att bara ligga i solen och titta/lyssna på folk. Man kan skratta ihjäl sig för mindre. Idag gick bl.a. en ”Rune” förbi vår filt. Bara det att ”Rune” var ca 2 år och hade simkuddar på armarna…. Alltså stackars barn!! Måste varit en vedervärdig förlossning eller någon som förlorat ett vad eller nåt. Barn (och även vuxna!) kan vara vansinnigt elaka så man behöver väl inte utmana ödet?? Vi hade en Sven i vår skola, han blev ju retad så långt tillbaka som jag kan minnas. Nu, 20 år senare, kan jag nästan tycka att ”Sven” är lite gulligt på ett barn, men sen kommer ju nästa problem… ”Sven” 15 år med finnar och moppe… Eller ”Sven” 25 år träffar en snygg tjej på krogen och ska presentera sig… Jag kan kort och gott säga att jag skulle skratta ihjäl mig! Tur att alla inte är som jag… Sen blir ju ”Sven” vuxen och då är det inget anmärkningsvärt alls! Många löser ju det hela med smeknamn, men vad kallar man en ”Sven”?? ”Svenne”…?? ”Svenne” 15 år..?? Eller raka motsatsen; namnet som blivit poppis nu på senare år, av för mig totalt oförklarig anledning – Alfons. Visst en bebis, gulligt gulligt, men tänk att bli inkallad till ”Överläkare Alfons Fransson, 58 år”… Hamna i rätten och få sin advokat ”Alfons Hogstadius” tilldelad till sig… Eller som jag var inne på tidigare, man är ute på krogen, träffar en snygg kille, dansar, umgås, pratar och så presenterar han sig… Jag träffade en kille ute en gång, han var väl runt 30 och hette Benny (Syrran, minns du Benny?? ;) ). Det må kanske vara ytligt eller nåt men bara det fick i alla fall mig att backa en bit… Näe som sagt, jag tycker det är riktigt elakt!! Då undrar ni säkert vad allmänna expertern jag anser att man ska döpa sina barn till…! :) Döp dem till vad ni vill! Men kom inte och gnäll sen när ”Ulla” blir retad i skolan eller när ”Twajjlajjt” kommer och vill byta namn… De namn som jag gillar mest och tycker passar i princip hela livet, sånär som på hemmet men där kan man väl ha rätt att få heta vad man vill, är dem som jag är uppvuxen med. Andreas, Niklas, Ida, Martin, Daniel, Therése, Sara, Malin, Johan, Fredrik, Anna, Emil, Frida, Mikael osv. Sen har ju såklart alla namn sin tid, men man kan ju försöka att para ihop rätt namn med rätt tid :) Sen vänjer man sig ju såklart vid det mesta! Jag hade aldrig hört namnet ”Samuel” innan mitt kusinbarn föddes. ”Gerd” var också väldigt märkligt. En kompis tyckte att ”Filippa” var jättekonstigt medan jag aldrig reagerat över det.

Nu blev det lite mer gnällande ändå, måste vara värmen som gör det… :)

Efter badet blev det en pizza på Napoli, sen kom vi hem och insåg att det inte gick att vistas inomhus så vi tog med en burk öl och gick ut på taket och satte oss. Kunde fasen suttit kvar där än…! Och vi höll på att få göra det också, nåt jädra spånhuvud låste ut oss!! Tur vi hade nyckel med och att den funkade! Det är ju inte riktigt varje dag som någon sätter en nyckel i den dörren utifrån…

Nu har det bar blivit soffan, datorn och tv’n. Tänkte gå och duscha, men det känns ju rätt meningslöst.

Imorrn vet jag inte vad vi ska hitta på. Inte omöjligt att det kan bli sol och bad nånstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar