Till er som på något sätt halkat in på enbart bloggen;

Jag har även en hemsida där jag skriver mera om vem jag är, om min Asperger, jag har mera bilder, jag berättar om resor jag gjort, skriver om mina djur, har en minnessida, en gästbok och mycket mycket mera!
Se sidan här!

Blogg listad på Bloggtoppen.se
Photobucket

måndag 23 augusti 2010

Helgen i Oslo med allt vad det innebar!

Trött i kropp och i knopp. Det frestar på att åka utomlands! Helgen tillbringades då som sagt hos Sofia i Oslo. Och efter en fika/frukost i Hallsberg på fredagmorgonen så började äventyret på allvar. En perfekt plats hade jag fått på tåget, satt helt ensam, började lyssna på musik. Då visar det sig att norskarna var tvungna att mullvada med spåret så tåget gick inte ända fram till Oslo. Så efter ca 2 timmar var det dags att hoppa av i Karlstad. Följde strömmen och satte mig på en buss som det stod "Oslo" på. Tänkte att om jag i alla fall kommer till Oslo så blir nästa problem att ta sig vidare där sen, men taskigt att bli stående i Årjäng eller nåt... :) Men efter ett antal timmar, jag var tvungen att koncentrera mig på att andas, med en resväska i knät som jag tänkt ställa framför mig men som inte fick plats, och med en högljudd fjortisbrud bredvid mig, som efter ett tag somnade och kom närmare och närmare, så kom denna skylt som en befrielse:

Fast fortfarande var det ju en bra bit kvar. Men tillslut var jag framme och mötte syster-yster på stationen. Sen gällde det att hålla sig levande. Här hemma skulle man kunna kliva ut på genomfarten i rusningstrafik, det värsta som kan hända är att nån tutar lite....ungefär... :) Men där... Det är bilar, bussar, trick...ar??, cyklar och folk ta mig fan precis överallt!! Och rödljus där man är som farligast om man går efter dem :) Det var typ bara att blunda och följa efter Sofia :)
Tillslut kom vi till hennes lilla krypin och kunde pusta ut :)

Framåt kvällen gick vi och handlade och sen åt vi tacos och drack vin. Somnade ganska gott på kvällen sen...

På lördagen var det dags för mer äventyr. Gick upp skapligt. Det var ganska dassigt väder ute så det var jeans och hood som gällde. Så knallade vi runt i butiker. Det var ungefär som hemma. Även priserna, bara det att 299 NOK för en tröja inte är riktigt samma sak som 299 SEK för samma tröja... :) Så det blev inte mycket shoppande. Ett linne som var nedsatt till 20 NOK kunde jag sträcka mig till... :) Lite frukost på Burger King och sen tog vi tricken till Vigelandsparken. Och ungefär här kom solen fram och det blev varmt så in i fan...!! Jag vet inte, var väl inget speciellt över parken så, det var stort, fullt med skulpturer och mycket folk. Hade kanske varit mer intressant om man haft nån form av guide som kunnat förklara vad allt var för nåt. Fick läsa lite när jag kom hem istället :)

Stort, som sagt... :)
Här är fontänen, det som är äldst i Vigelandsparken, om jag förstått allt rätt. Tjusig...!
"Monolitten". Vigelandsparkens högsta punkt, 17 meter. Huggen ur ett enda granitblock.
En massa människor på hög som ska symbolisera "Det eviga kretsloppet". Ungefär så...

Efter parken gick vi till Aker Brygge och tog en välförtjänt öl :)
Kallt och gött i värmen!
Lite utsikt :)
Sen blev det lite mer stadsvandring:
Slottet.
Karl Johans gate
Åkte tillbaka till lyan innan vi rann bort fullständigt. Vilade, duschade och svidade om inför kvällen. Först gick vi på restaurang och åt god mat. Nachotallrik, vad annars... :) Och till det såklart en öl och en

Sen iväg till Operahuset och dagens huvudaktivitet: Konserten med Lasse Winnerbäck! Och folk som satan i gatan...! Men vilket coolt ställe det var!! Scenen låg en bit ut i vattnet och så satt man på taket på Operahuset och tittade ner.
Först lite uppladdning såklart...! Smidig hållare!
Melissa Horn drog igång i solnedgången
Utsikt ner över publikhavet. Som sagt, himla häftigt ställe att ha konsert på!!
Utsikt från taket över delar av Oslo.
Fanns ändå mycket plats kvar! Och brant var det, bara väntade på att nån skulle
tappa ut sin öl... :)
Gänget :)
Sofia, Sanna, Micke och Hanna.
(Tack för en trevlig kväll!)
Sedan tog Winnerbäck fart och röjde...!!
Och konserten var....sådär, inte mycket mer. Ser beror det väl på, är man hängivet Winnerbäck-fan så vill man ju så klart höra mycket nytt material, jag som "hobby-fan" vill snarare höra gamla godingar. Och där fanns det en hel det övrigt att önska. Men de viktigaste såsom "Elden", "Om du lämnade mig nu", "För dig", "Hugger i sten", "Kom ihåg mig" m.fl. fanns med så man får absolut vara nöjd! :) Och återigen, platsen plussade upp konserten väldigt...!

Efteråt var det till att försöka ta sig ut med hälsenorna och nerverna i behåll, jag tror jag lyckades med bägge :) Sen blev det krogrunda och träffa fler galna Oslo-svenskar :) Inte mycket till krog, trångt och jävligt, men det fanns ju öl i alla fall :) Vid 2 drog vi oss därifrån och då blev det natta-mat på Burger King. Började och slutade dagen på samma ställe :) Sen försökte vi med konststycket att få tag i en taxi. Det slutade med att vi fick gå hem. Och hade jag vetat om att det inte var längre så hade jag gått från början :) Var hemma vid 5 och somnade ganska ovaggat...

Sista dagen blev det lite sovmorgon och sen packa och ge sig ner till stationen. Kul att veta att det gick EN buss från Oslo till Sverige (alltså till bebodda trakter...) en söndag. Som gjort för folk-kaos. Men vi var på centralen tidigt så jag fick njuta av att sitta ensam en stund i alla fall. Sen kom det en kvinna ursprunglingen från typ Etiopien och skulle sätta sig bredvid och resten av resan såg mörk ut.... (Humor på HÖG nivå, ha ha ha...).
Men resan gick bra, konstaterade att Värmland är ett intressant landskap att åka igenom, ungefär 3 timmar skog, skog och....skog :) Var i Örebro nästan en timme tidigare än beräknat. Väntade en stund på far och Elliot, sen kunde man äntligen sätta sig i en välkänd bil på välkänd mark och man kunde pusta ut :)

Men i det stora hela så var det en trevlig och rolig helg och jag kan bara säga TACK till alla inblandade! ♥

Väl hemma så konstaterade jag att Fredrik varit jätteduktig när jag varit borta, städat, möblerat om, gjort ordning akvariet etc, det var så fint!! Så jag åker nog bort fler gånger... ;)
Somnade vid 22 och sov ungefär till 12 idag. Men är långt ifrån utvilad. Är helt slut i både kropp och knopp, så det blir nog en tidig kväll idag med.

Annars så har jag ÄNTLIGEN varit hos Joakim. Vi konstaterade att det var nästan tre månader sen som jag var där senast... 90 minuter går som ingenting där, och jag tror vi redde ut lite i alla fall. Sånt som märks efter ett tag. Och nästa vecka börjar bassängträningen igen!

Sen har Eva bokat kryssning så i oktober bär det av för att fira hennes födelsedag. Bli skoj! Har ju även lagt ut lite krokar till september, får se vilka som fortfarande är på!