Till er som på något sätt halkat in på enbart bloggen;

Jag har även en hemsida där jag skriver mera om vem jag är, om min Asperger, jag har mera bilder, jag berättar om resor jag gjort, skriver om mina djur, har en minnessida, en gästbok och mycket mycket mera!
Se sidan här!


Blogg listad på Bloggtoppen.se
Photobucket

torsdag 23 december 2010

"Vit jul", måste man äta allt som erbjuds??, i butiken "dagen före", julkort och vilka/hur många är ni?

"Vit jul". Det kommer bli en väldigt vit och kall jul i år, det är ett som är säkert.
Fast begreppet börjar mer och mer snarare förknippas med en alkoholfri jul. Och det är något av det absolut löjligaste jag någonsin hört..!! Inte att folk väljer att ha en jul utan alkohol, det bryr väl inte jag mig om, det är helt upp till var och en! Men att hysteriska IOGT-NTO-medlemmar ska pracka på folk sin propaganda likt Jehovas vittnen och annan sån sinnessjuk skit, DET retar mig...!! "Visste du att vart tionde barn känner oro inför julen?" är första raden på "Vit jul"'s hemsida. Vart tionde barn känner oro för att pappa ska vingla, farfar ska lukta konstigt och moster ska dra dåliga skämt. Hur många barn känner oro inför att gå till skolan? Gå ut på lekplatsen till de andra barnen? Hur många skilsmässobarn känner oro när de ska åka till den ena eller andra föräldern? Bör inte den oron också tas på allvar? Och mest av allt, varför gå på folk som inte har en människa under 23 år ens i närheten av sig på hela julen?? Mår Lisa 5 år i Piteå vars pappa luktar sprit bättre av att jag firar jul utan alkohol?? För fan, låt mig dricka min glögg, min öl, mitt vin, min grogg, min hela brännvin, jaa precis vad fan som helst, ifred!!

Jag tycker inte att man som förälder ska "supa" när barnen är med. Inte på julen, inte nån annan gång på året.  Men kommer man inte på det förrän IOGT drar igång en kampanj, hur lämplig är man då som förälder...?? "Aj fan, det har jag inte tänkt på...!". Hallå i huvet eller... Alla känner väl vart en's egen gräns går, vart sunda förnuftet och föräldraansvaret överstiger ruset man får av sprit? En del är så kolossalt överdrivna. Alkohol får inte ens finnas i samma hus som småbarn. Familjer splittras för att ena halvan vill ta en öl till maten och andra halvan vägrar gå med på att de gör det. Samt då att andra halvan talar om för ena halvan att de har alkoholproblem eftersom de föredrar öl framför familjen. Nu var det väl kanske inte riktigt vad det hela handlade om eller...?? Håller man sig stabil både i kropp och knopp så vem fan har då med att göra vad man har i glaset?? "Nix, mina barn är vegetarianer så därför tillåter inte jag att du äter skinka i mitt hem!! Nähe, du föredrar skinkan framför din familj, jaja då vet jag det, bra, matmissbrukare är vad du är...!". Jag har svårt för att folk ska tala om för mig vad jag ska göra och inte göra i vanliga fall, skulle någon komma på självaste julafton och kräva att jag antingen "ska", annars "inte ska" något, och helt utan anledning, jaa då får jag väl fira jul i min egna lilla värld då. Är väl bättre då att visa att man har en sund inställning till alkohol?? Man KAN dricka hemsk SPRIT utan att hamna på akuten. Man KAN ta en öl till maten, kanske rent av en snaps. Klart bättre förebild för barn än att låtsats om att alkohol och fylla inte existerar. "Eget ansvar" tycker jag att sånt där kallas.

Därmed inte sagt att det inte är synd om de drabbade barnen. Det är säkerligen inte så roligt med fylleslag hemma, skrik, bråk, kanske även misshandel. De personer som ska föreställa de som står 'en närmast i livet, som ska vara ens förebilder, blir helt plötsligt totalt förändrade. Men jag skulle tro att i de familjer som detta förekommer så lär det fortsätta oavsett var IOGT startar för kampanjer...
Ha er jävla "Vita jul" ni, men nästa som skickar en inbjudan till mig om skiten på mail eller sms har jag god lust att radera från kontaktnätet. Jag vägrar låta bli tomte-groggen för att någon annan har småbarn hemma. Och det är INTE för att jag har ett osunt förhållande till alkohol, utan för att jag är så JÄVLA trött på all politisk korrekthet bland folk! Och framför allt den hycklande politiska korrektheten. Stå på balkongen med grannkärringen och dra i er ett paket cigaretter medan ni diskuterar hurvida någon som dricker en mugg glögg på julafton är alkoholist eller inte, det lär nog era barn må MYCKET bättre av...!

En annan grej (är på krigsstigen idag, känner jag...): Jag läste i Aftonbladet om svårigheterna i att försöka gå ner/inte gå upp i vikt på julen, när släktingar kommer med godsaker från alla håll och trugar och tar illa upp om man inte smakar på allt. Etikett-experterna uttalade sig. Och även det var så löjlig läsning så man undrar ju om det är sant. Vad är då etikett-expertens tips nummer ett för att undvika sura miner bland de bjudande släktingarna? Jo, att berätta i förväg att man försöker gå ner i vikt. Som sagt, är detta sant?? Vem fan har med min vikt att göra? Sen när räcker inte ett "Nej tack" när ett fat med någonting placeras framför snoken?? Så nu måste man till att börja med klarlägga att man försöker gå ner i vikt och sedan redogöra sina kostvanor in i detalj för att ingen ska ta illa upp för att man inte beter sig som en jävla avfallskvarn?? Vad händer om man är gravid i ett tidigt och fortfarande hemligt skede och av den anledningen väljer bort att äta vissa saker? Är man då skyldig att avslöja allt för att inte mormor ska bli ledsen när man inte äter hennes rökta ål eller hemmagjorda sylta?? Och för att inte tala om godis och sånt som småungar roat sig med att laga till. Tack men jag delar heller gaffel med hunden eller katterna då. Och jag tänker inte skämmas för det!
Näe vet ni vad... Oavsett om jag tänker på vikten eller skulle bli gravid så kommer jag oavsett vart jag befinner mig att sitta på julafton med lite Janssons frestelse, några köttbullar och prinskorvar, en bit väldissekerad skinka, lite Edvin (senap) och en skopa bruna bönor och det ska ni bara ge fullständigt fan i!! Jag hatar hatar HATAR när folk ska sitta och kommentera vad jag äter eller inte äter! "NÄE jag vill inte ha sylta, i så fall hade jag väl tagit en bit...???" liksom. "Och köttbullarna VAR goda tills du var tvungen att börja kommentera att jag tagit för få...!".
Fast är man bland folk man känner och som inte förespråkar "Vit jul" så inleds middagen med en snaps och jag förstår inte, sen brukar maten slinka ner fasen så mycket lättare...! :)




På tal om mat ja, på jobbet fick vi pizza idag, skönt med lite svensk husmanskost innan julmat-marathon'et drar igång! :) Och så överlevde jag även årets jul-rus. Någon frågade mig hur länge jag skulle orka att vara så glad och jag svarade att det inte är ett dugg svårt när folk är snälla och glada mot mig! Många människor är såklart stressade, men de flesta går att ta ner på jorden någorlunda. Se till att de kan bocka av på sin inköpslista, förklara att än så länge är det många timmar kvar av dagen, ingen brådska, och att det absolut går att byta varan om det nu skulle råka bli fel (de orden hjälper många med beslutsångest, jag jag lova...)! :) Sen är folk som folk är. De som man inte tycker borde känna någon panik, de far runt som yra hönor, medan de som får 'en själv att känna paniken växa, hade t.ex. en som lastat upp ett jädra berg med varor, hade kanske 10 personer bakom sig i kön och kan sen inte hitta sitt kontokort någonstans, de tar det hela med en klackspark! "Då får jag gå och leta, kan grejerna stå här så länge??". Det är så härligt att se hur många olika typer av människor det finns! :)

Det var väl ungefär det sista som skrivs här innan julafton så jag får önska er alla (tror jag...!) en riktigt trevlig jul!! Sen är jag lite nyfiken på vilka, eller kanske främst egentligen hur många, alla statistikmätare jag har visar olika, som är inne här och läser så ni som såg min jul-hälsning här i raden ovanför kan väl vara artiga och tacka för den i kommentarsfältet, som en liten julklapp till mig :)


Årets julkort från Andersson/Lantz.
Alla bilder har jag tagit själv och alla monstren fick ta på sig en elektronisk
tomteluva och posa! :) 
Ovanifrån från vänster:
Elliot, Sune,
Rasmus, Hedwig,
Robban, Oliver

♥ ♥ ♥ ♥ ♥
GOD JUL

2 kommentarer:

  1. GOD JUL Sandra.
    Lika fantastiskt skrivet som vanligt. Och alla PK:ister, läs och lär!

    SvaraRadera