Till er som på något sätt halkat in på enbart bloggen;

Jag har även en hemsida där jag skriver mera om vem jag är, om min Asperger, jag har mera bilder, jag berättar om resor jag gjort, skriver om mina djur, har en minnessida, en gästbok och mycket mycket mera!
Se sidan här!


Blogg listad på Bloggtoppen.se
Photobucket

lördag 2 april 2011

Gripen till Libyen, oljebyte och födelsedag

Om vi snackar taskigt investerade kapital då... Fina snälla duktiga Sverige skickar ner en styrka till Libyen, innehållandes 8 Jas 39 Gripen-plan, fyra Herkulesplan och ett spaningsplan. Till det kommer 20 piloter och besättningsfolk, 30 stabs- och ledningsfolk, 10 bevakare, 30 tekniker, 10 samverkansofficerare och 30 som pysslar med logistikstöd. Och sen förstås "lite" bränsle till de här luftmonstren. Det är mååååånga psykologer, äldreboenden och assistenter det...! Har Libyen nån slags hållhake på Sverige eller vad är detta?? Varför kommer man på NU att "Vi kanske skulle skicka ner lite flygplan...? Vi har ju faktiskt aldrig använt stridsflygplanet Gripen i strid, så nu kan vi ju passa på nu då!". Situationen i t.ex. Afghanistan måste väl ändå anses allvarligare och i större behov av insatser utifrån, och har så varit i flera år nu, men vad vi kan åstadkomma dit är "några" småpojkar i stridsmundering och springer runt och leker krig. Törs man inte riktigt lägga sig i alltför mycket när big brother USA är inblandat..?
Och inte ska de kriga nu heller. Planen är "jaktbestyckade", men ska INTE strida, bara bevaka. Däremot har de rätt att försvara sig. Ganska tjusig omskrivning på "Skjut på allt ni ser!", om ni frågar mig :) Så hade i alla fall jag gjort, mest för det verkar så fränt att fokusera och avfyra. Det är nog inte bara jag som får lägga ut en plast innan jag sätter mig och tittar på "Top Gun"... :D Näe, skämt åsido...
Det är väl jättebra att vi får visa upp våra svenska stoltheter, det finns ju faktiskt inget liknande i världen, men som sagt, prioriteringarna är ganska intressanta... "Vi är stolta över att få vara med och stötta en FN-resolution." säger en av flottiljcheferna. Men så sött...

Bara som en parentes; i ett stridsflygplan utsätts man som mest för 9 G. En av antagningstesterna för att bli stridspilot är att klara av "slungan" - 15 sekunder i 9 G. MYCKET påfrestande. Har jag läst. När Kenny Bräck kraschade utsattes hans kropp för 214 G. Dock en väldigt kort stund och han förlorade medvetandet...

Näe men det är väl bara att hålla tummarna för grabbarna (som jag gissar att den stora majoriteten består av) som åker ner, att det går bra för dem och att de inte råkar ut för något. För p.g.a Sveriges skrala ekonomi så skulle det ju bli rätt svårt för deras anhöriga att få bra och kvalificerad hjälp här hemma, om det skulle inträffa något så anhöriga behöver krishjälp... Och med tanke på Mobila teamets inställning så torde deras "insats" bestå av att säga "Men nu visste ju faktiskt din man/son/pappa/bror att han åkte ner till ett krig och att det kunde vara farligt, och då får man faktiskt skylla sig själv. Ta en banan och gå och lägg dig så ringer vi imorrn och hör hur du mår!....om vi inte råkar glömma bort det.".

Så enastående vacker att man blir helt te sig i trasera!

Igår gjorde jag inte så mycket, satt hemma och degade. På eftermiddagen åkte jag till Vadstena och fick olja och oljefilter bytt på bilen. Tack Micke för det!!
Sen gick jag och Fredrik till "Lyckan" och åt mat. Fläsksnitzel med stekt potatis och bearnaisesås (eller om det var ett paket smör som någon vänt på över tallriken...). Men det var ätbart i alla fall och det är ju huvudsaken! :)

I eftermiddag ska vi hem till Västra lund då mor min behagar att fylla år idag! Jag hörde nåt om kräftor... :)

Och grattis till Marie som blivit med hund igen! Hoppas han tycker om fläskfilé, jag gör det då inte..!! ;)
Och det är inte hunden på bilden
som har skrivit brevet...

1 kommentar:

  1. Tack Sandra! Han är en ängel (än så länge)
    Kom över på fika snart!!

    SvaraRadera