Till er som på något sätt halkat in på enbart bloggen;

Jag har även en hemsida där jag skriver mera om vem jag är, om min Asperger, jag har mera bilder, jag berättar om resor jag gjort, skriver om mina djur, har en minnessida, en gästbok och mycket mycket mera!
Se sidan här!


Blogg listad på Bloggtoppen.se
Photobucket

tisdag 19 april 2011

Kan inte rå för det; trädkramandet fortsätter! Och att motionera bort träningsvärk

Vad jag blev dan i halsen och bröstet efter mitt lilla motionsryck igår!! Trodde nästan febern var tillbaka igen. På kvällen var vi hos mor och far. Gubben fyllde som sagt år och syster-yster kom hem från utlandet, så det fanns massor av anledningar att fira och äta fest-mat, d.v.s köttfärssås :) (Sofia, skicka nån av bilderna vi kollade på igår till mig så kan jag visa mina läsare att det minsann inte bara är jag i den här familjen som har dödslängtan emellanåt..!! :D). Åkte hem framåt kvällen och jag somnade faktiskt riktigt gott!

Vaknade med träningsvärk... Det är faktiskt riktigt gött, då har man ju i alla fall gjort något! Fast mest ont har jag i handen, i området mellan tummen och handleden liksom. Normalt ställe att få ont i när man springer... Fast jag kom på att jag gjorde ju faktiskt en liten vurpa i söndags när jag hittade en fotboll hos mor och far och var tvungen att kolla om gamla takter satt i. Det gjorde de...inte :)
Hur som helst så har jag hört att träningsvärk botas bäst med träning så idag var jag ute i Råssnäs igen! Och RunKeeper har verkligen fuckat ur och det ordentligt! Idag sprang jag 21.27 km25 minuter, och mestadels i vattnet... Borde jag elit-satsa, tycker ni..? Precis som igår så är nog tiden det enda som faktiskt stämmer. Men inte fasen blev det några 2 mil, snarare 3...kilometer. Man får börja lite försiktigt :) Och så länge jag höll igång så kändes kroppen bättre faktiskt :)

Man har ju all tid i världen att tänka när man springer. En del tycker det är skönt, jag tycker det är pest och pina. Man får ju aldrig så konstiga idéer som när man springer/promenerar ensam. Vrider på volymen i öronen så att musiken ska ta mer plats i huvudet än tankarna.
Idag kom jag, som så ofta, att tänka på våra/mina vänner djuren och som de flesta säkert vet så attackerades en kvinna, hennes hund och unge av två vargar söder om Norrtälje häromdagen. Nu verkar det ändå som att Länsstyrelsen väljer att inte göra så värst mycket åt det, jag förväntade mig "skyddsjakt"-hysteri. Till att börja med så är det känt att det finns en varghane och en varghona i Riala och att de fick fyra valpar förra året, har man inte levt i en stuga senaste året så bör man veta om det, speciellt när man bor där. Sen bör man även veta om att vargar inte är några Båtsman-hundar. Vargen är ett rovdjur. Gå med en LÖS hund i ett område där man vet att det finns (minst) sex vilda vargar, jag har svårt att tycka synd om nån annan än hunden i det här fallet. Vargen äter knappast gräs, det är dennes naturliga överlevnadsinstinkt som gör att den jagar. Men man kanske ska begära att djuret själv ska förstå vad den får jaga och inte jaga? Hare - okej. Hund - Inte okej. Eller?? Sen har man givetvis rätt att skydda sig och sitt, skrik och gapa och kasta sten eller nåt så att vargen skräms bort, men att få för sig att skjuta av den för att de följer naturliga instinkter och försvarar sitt revir... Utan att veta så är jag GANSKA säker på att de här vargarna gjorde vad de kunde för att skrämma bort de här inkräktarna från sitt revir INNAN de klippte hunden och gick på barnvagnen. Djurens sätt att kommunicera borde vara lika självklart ämne i skolan som biologi. "Vovven visade tänderna och blottade tandköttet, men jag ville klappa den för den var söt och då BET han mig, buuhuuuuu, bums till veterinären med jycken!!". Är folk dumma på riktigt?? Jag låser dörren till min lägenhet för att få ha mina grejer i fred, ska jag skjutas för det..?? "Vargen tog två av mina renar, nu ska den dööööö!!". Snåla same-fan, håll dina jävla renar borta från vargen istället då..!! Jag är rädd om min hund, därför släpper jag inte honom lös hur som helst (KOPPELTVÅNG till att börja med...!), och definitivt inte nånstans där jag vet att det kan dyka upp andra hundar.
Som alla säkert redan vet så tycker jag att vi ska vara rädda om våra stoltheter såsom älg, räv, grävling, varg, björn, lodjur osv och fatta att vi inte kan tala om för dem vad de får jaga och inte får jaga, eller hur de ska bete sig i största allmänhet. Om vi nu är så pass mycket smartare än djuren som vi tror så får vi väl se till att skydda oss på bästa sätt istället för att döda allt som inte "gör som vi tycker". Men vi väljer att göra det enkelt för oss. Skjut den varg som tar ett får. Och sen gråter vi när naturen, genom jordbävningar, vulkanutbrott, översvämningar etc, visar hur små vi verkligen är.

"I princip säger myndigheterna att vi får räkna med att attacker sker då och då. Men varför ska vi acceptera det? Nu var det nära att en människa attackerades och då har det gått alldeles för långt!", säger nåt jävla kohuvud om vargarna i Norrtälje till Aftonbladet. Men gå ut och skjuta sig ett rådjur eller en räv eller nåt bara för man har tråkigt och sen stoltsera med, det är fullt acceptabelt...?? Det ska rådjuren "bara acceptera"?? Ha en stor fest varje år som kallas "älgjakt", det är bara fränt..? Jaga djur för att äta är en självklarhet så länge människan är den som jagar..? Likaså hävdar han att "....biologisk mångfald är ett påhittat argument. De andra djuren klarar sig hur bra som helst även utan vargen.". Men dåså, var har vi för nytta av....pakistanier?? "Vi andra" klarar väl oss utmärkt utan dem?? De är ju bara våldsamma ändå! Eller...?? Invånarna i t.ex. Medelpad, gör de nån nytta i det stora hela?? Näe fan, massavrätta!!  "Sen finns det de som säger att den (vargen) är utrotningshotad. Men den finns ju i hundratusental på andra ställen i världen.". Då var vi åter där... Varför ska vi ha somalier i Sverige...?? För att "rädda" dem?? Varför ska vi lägga pengar på "daglig verksamhet" för autistiska i Svergie?? Vad fan, spela roll, de finns ju i hundratusental på andra ställen i världen, vi skjuter av dem istället så blir allt bättre...! Eller..?? Jävla kioskmongo... Jag "accepterar" hellre att jag kan bli attackerad av en varg när jag är ute och springer än vad jag "accepterar" att jag kan bli knivskuren och våldtagen när jag går i tunneln under genomfarten på väg hem från krogen. Men det är ju jag det...!

Och ska man prata om ekonomi och skyddsjakt så vore väl det ypperligt att införa bland människor också/istället?? Släpp en lokal atombomb över Kumla-bunkern och skänk pengarna man annars lägger på mat, utbildning, utflykter osv till de svinen till "Rädda isbjörnen" eller "Koalans vänner" eller varför inte "Hälge är vår stolthet" istället...! Djuren är och förblir så förbaskat mycket smartare än vad vi någonsin kommer bli!! Biologisk mångfald framför kulturell mångfald, alla gånger! Bättre att blanda djur och människor än vanligt korkade människor med mer än lovligt korkade människor. Ska vi gå efter serbernas argument till att inte Kosovo ska bli självständigt; "Vi var ju här först!!"..?? Satan i gatan vad lite människan fick att säga till om helt plötsligt, ljuva tanke..!!

Karin, nu tycker du inte om mig längre va...? :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar