Till er som på något sätt halkat in på enbart bloggen;

Jag har även en hemsida där jag skriver mera om vem jag är, om min Asperger, jag har mera bilder, jag berättar om resor jag gjort, skriver om mina djur, har en minnessida, en gästbok och mycket mycket mera!
Se sidan här!


Blogg listad på Bloggtoppen.se
Photobucket

torsdag 10 mars 2011

Hur jämställda är vi egentligen?, "maskulinist" och fotboll och homosexualitet

Anton Hysén kommer ut som homosexuell.

Nu kan vi ju snacka svensk dubbelmoral och hästlängder ifrån att få ett någorlunda jämställt samhälle...

Häromdagen var det Internationella kvinnodagen och feministerna vältrade sig i att ha en egen dag. Förutom de riktigt jobbiga feministerna som gick igång med att "Varför ska kvinnor behöva ha en egen dag när inte männen har det?? Va? Va? Va?". Hur som haver... "Lika lön för lika arbete" - en självklarhet! "Lika förutsättningar i arbetslivet" - absolut! Men hur ofta är det så....? Jag är ju utbildad undersköterska och har jobbat på sjukhus, även tillbringat en del tid där som patient, och jag har faktiskt aldrig någonsin råkat på en otrevlig manlig usk/ssk. Däremot en hel hög skräcködlor till kärringar. Läkare finns verkligen en av varje, men där är det fel på systemet. Läshuvud går för intresse för människor. De flesta killar inom vården är helt enkelt värda en högre lön för de gör ett fan så mycket bättre arbete än den stora majoriteten kvinnor. Face the fact...! Manliga original knallar runt på fabriker år efter år, de står bakom en maskin och stör absolut ingen. Kvinnliga original får jobb som vårdbiträden och ska ha hand om gamla/sjuka fast de knappt klarar av sig själva. Killar som utbildar sig inom vården gör det i regel för att de verkligen är intresserade av vård och människor, för tjejer är det ofta en snabb väg till utbildning och arbete.
Jag var även på Räddningstjänsten här i stan när de skulle rekrytera. Det var kanske15 killar och 2 tjejer som sökte. Den ena tjejen tränade kampsport på elitnivå och den andra spelade fotboll på elitnivå. Men de var inte ens i närheten av killarna på testerna. De har liksom inte samma slags fysik. Killar har i regel mer råstyrka, tjejer är mer tekniska och smarta. Fysiskt alltså.

Och om jag var arbetsgivare och skulle tillsätta en tjänst, kanske rentav en chefsposition, och hade en 27-årig kille och en 27-årig tjej att välja mellan, samma utbildning, bra personer båda två, trevliga och ambitiösa, ett jädra go i bägge, men är valet ens svårt..?? Egentligen? Utanför pk-ramarna. Anställa någon som man med största säkerhet får söka vikarie för förr eller senare, kanske både två, tre, sex eller åtta gånger p.g.a barnafödande. Trots att även killar har rätt att ta ut föräldraledighet så känns de som ett säkrare kort.
Jag tror fan att jag är maskulinist. Finns det nåt som heter det?? Låt killar ha bättre lön om de arbetar bättre, låt killar få de bättre jobben om de har bättre förutsättningar för det! Lika illa som jag tycker det är att man ska skämmas för att man är svensk tycker jag det är att killar ska behöva skämmas och be om ursäkt för att de råkar vara killar. Att tjejer ska kvoteras in på utbildningar och arbetsplatser, det är ju så löjligt så det finns inte!! De bäst lämpade ska ha jobben, oavsett vad de har mellan benen, finns det ens nåt att diskutera?? Jag vill ha BRA poliser omkring mig. BRA brandmän. BRA sjukvårdspersonal. BRA lärare. BRA veterinärer. BRA politiker. Sen om könsfördelningen är 50/50 eller 95/5, det skiter jag väl fullständigt i!! Varför är kraven på kvinnliga sökande till polishögskolan lägre än på manliga sökande?? Löpning 2 km inom 10:00 minuter för killar, 10:30 för tjejer. Tror jag det var senast jag kollade. Varför denna skillnad?? Finns samma skillnad i arbetslivet sen? "Okej, det är en kvinnlig polis jag har efter mig, då springer jag lite långsammare när jag rånat banken för att hon ska ha en fair chans att komma ikapp mig..."..?

Men nu var det Anton Hysén jag skulle skriva om.
Han är elitfotbollsspelare och har kommit ut som homosexuell, och hyllningarna haglar. (Främst ifrån gay-världen, konstigt nog...) Säkerligen en hel del mindre smickrande också, skulle jag tro. Han kommer nog få utstå mycket nu närmaste tiden, men ändå valde han att gå ut. Djärv kille. Som fotbollsspelande tjej så har det alltid i det närmaste varit en förutsättning att man är homosexuell. Folk har snarare blivit förvånade över att man INTE går igång på varandra i duschen. Och vi var på väg mot ett jämställt samhälle, sa vi...?
Mig, veterligen, så har jag spelat ihop med 4 homosexuella och 2 bisexuella tjejer, under 15 år kan jag inte påstå att det blir så många att man kan dra ett likhetstecken mellan fotboll och flator... Med tanke på hur många fler killar än tjejer som spelar fotboll så tror jag nog att andelen homosexuella killar som spelar fotboll är betydligt högre än andelen homosexuella tjejer. Stackars pojkar, rent ut sagt, att ha den här macho-jargongen mellan sig att man inte ens ska få spänna på vem man vill..!! EN kille "kommer ut" och blir hyllad, för ett par år sen stod en notis i tidningen om att Victoria Svensson fått barn och sen spelat match tre dagar efter förlossningen, man fick läsa bra långt ner för att komma fram till att det inte var hon som fött barnet, utan hennes fru...! Just själva homosexualiteten stod inte en rad om, det var som att det var helt självklart och fullt naturligt! Medan Anton blivit kontaktad av press världen över...
Jaja, jag hoppas att pojken inte hamnar i tråkigheter, hur som helst! Men att göra det till en så stor grej så fort en idrottskille kommer ut som homosexuell, det tror fan att ingen vågar göra det då!

Folk får väl sätta på precis vad de vill för mig, "respect to me - respect to you" liksom. Sen kommer jag aldrig någonsin att tycka att homosexualitet på något sätt är "naturligt" eller att det är helt självklart att homosexuella ska få adoptera och så, men det är MINA känslor, tankar och åsikter. Det är mycket man inte förstår sig på här i världen, men det innebär ju inte att det inte alls borde få finnas.

Vart tog solen vägen, som störde mig så pass i morse?? Nu är det mulet och grått :(

1 kommentar:

  1. Vilken tur att vi har yttrandefrihet i Sverige ;-)
    Alla får tycka vad de vill och du är modig som står för dina åsikter :-)
    Ha en fin kväll

    SvaraRadera